Os magos da educação para a América Latina e Caribe:

os professores nas orientações dos Organismos Internacionais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1721

Abstract

This work aims to elucidate the guidelines provided by international organizations (IOs) for basic education in Latin America concerning the role and responsibilities of educational agents. This is document-based research spanning the period from 1995 to 2020, with a focus on the terms: evaluation, quality, and learning. Grounded Theory is adopted as a methodological reference. As a result, it was observed that the documents indicate that teachers are capable of creating the magic of learning, based on the results of the evaluations, overcoming the lack of educational inputs, low investments and the socioeconomic conditions of the students. It is concluded that the IOs maintain the discourse of the 1990s, despite criticism of the evaluation model.

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Author Biographies

Giselle Cristina Martins Real, Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD

Possui mestrado em Educação pela UFMS (2000); e doutorado em Educação pela  USP (2007). Desenvolveu pesquisa pós-doutoral junto à USP (2011) e à UFMS (2017/2018). É Professora titular da Universidade Federal da Grande Dourados. Foi Pró-Reitora de Ensino na UFGD, no período de 2011 a 2015. Foi coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFGD de 2019 a 2021. Foi vice-presidente da ANPEd pela Região Centro-Oeste de dezembro de 2021 a dezembro de 2022. Desde dezembro de 2022 é coordenadora adjunta da área de educação da Capes. É pesquisadora em Produtividade PQ2 do Cnpq.

Jullie Cristhie Conceição, Universidade Federal da Grande Dourados

Doutora em Educação (UFGD/2023) . Mestre em Educação (UFGD/2011-2013). Atuou como Professora Tutora e Formadora no Curso de Pedagogia, na Faculdade de Educação a Distância (EAD)/UFGD (2013 a 2019); como Professora Universitária na Unifadra/Fundec (2013) e na Faculdades Integradas Soares de Oliveira (FISO)(2017-2019), na graduação e na pós-graduação lato sensu. É professora efetiva no Município de Barretos - SP. 

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Published

2024-04-22

How to Cite

Martins Real, G. C., & Conceição, J. C. (2024). Os magos da educação para a América Latina e Caribe:: os professores nas orientações dos Organismos Internacionais. Horizontes, 42(1), e023067. https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1721

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Seção Temática: Avaliação educacional: velhos embates, novas disputas