When good intentions lead to precarization
pitfalls in the creation of a University
DOI:
https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1841Keywords:
Pedagogia Histórico-Crítica, Metodologias Ativas, Precarização Educacional, Universidade Pública, Currículo AcadêmicoAbstract
This paper analyzes, from the perspective of historical-critical pedagogy, the political-pedagogical aspects related to the establishment of the University of the Federal District – UnDF. The pedagogical project of this institution is based on educational concepts such as "learning to learn" and the notion of "active methodologies," with Problem-Based Learning (PBL) serving as the pedagogical foundation. Using the historical-dialectical materialist framework, the text employs documentary analysis and participant observation during the institution's first year of operation. It is observed that the pedagogical frameworks adopted by the University reveal, from the outset, aspects of the precarization of public education, ranging from the conception of the teaching profession to the dilution of curricula across various areas.
Keywords: Historical and critical pedagogy. Active methodologies. Educational precariousness. Public university. Academic curriculum.
Downloads
References
BELACIANO, M. Uma forma curricular: notas para uma teoria de currículo para a educação médica. 2015. 220 f. Tese (Doutorado em Ciências da Saúde) - Universidade de Brasília, Brasília, 2015.
BIESTA, G. Good education in an age of measurement: Ethics, politics, democracy. Boulder: Paradigm Publishers, 2015.
BLATCHFORD, P.; RUSSELL, A.; WEBSTER, R. The effect of class size on teaching and learning. English in Education, v. 46, n.1, p. 85-95, 2012.
CASTEL, R. As metamorfoses da questão social: uma crônica do salário. Petrópolis: Vozes. 1998.
FINN, J. D.; ACHILLES, C. M. Tennessee's class size study: Findings, implications, misconceptions. Educational Evaluation and Policy Analysis, v.21, n.2, p. 97-109, 1999. DOI: https://doi.org/10.2307/1164294
FREITAS, L. C. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educação & Sociedade, v. 33, n.119, p. 379-404, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302012000200004
HATTIE, J. Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Routledge, 2009.
GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. Vol. 2: os intelectuais, o princípio educativo, jornalismo. 10 ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2024.
RAVI, S. Higher Education - An Economic Outlook. Journal of Culture, Society and Development, v. 4, p. 54- 56, 2013.
SANTOS, B. de S. A universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. São Paulo: Cortez, 2009.
SAVIANI, D. Escola e democracia. Campinas: Autores Associados, 2008.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 2013.
SILVA, M. O. da. Precarização e resistências: o trabalho docente na educação superior. São Paulo: Editora Unesp, 2015.
UNIVERSIDADE DO DISTRITO FEDERAL. Edital de abertura de concurso público para provimento dos cargos da Carreira Magistério Superior do Distrito Federal Edital nº 01/2022 – UNDF/REIT. 2022. Acesso em https://universidade.df.gov.br/wp-conteudo//uploads/2022/06/Edital-UnDF_-Final-Timbrado.pdf.
YOUNG, M. Bringing knowledge back in: From social constructivism to social realism in the sociology of education. London: Routledge, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Leonardo Pereira da Costa, Igor Guevara
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal, desde que através do link da Horizontes) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
d) O trabalho para submissão deve ser acompanhado por uma carta escaneada assinada por todos os autores, informando que o trabalho não foi enviado para nenhum outro periódico e que acatam as normas contidas nas Diretrizes da Horizontes.