When good intentions lead to precarization

pitfalls in the creation of a University

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1841

Keywords:

Pedagogia Histórico-Crítica, Metodologias Ativas, Precarização Educacional, Universidade Pública, Currículo Acadêmico

Abstract

This paper analyzes, from the perspective of historical-critical pedagogy, the political-pedagogical aspects related to the establishment of the University of the Federal District – UnDF. The pedagogical project of this institution is based on educational concepts such as "learning to learn" and the notion of "active methodologies," with Problem-Based Learning (PBL) serving as the pedagogical foundation. Using the historical-dialectical materialist framework, the text employs documentary analysis and participant observation during the institution's first year of operation. It is observed that the pedagogical frameworks adopted by the University reveal, from the outset, aspects of the precarization of public education, ranging from the conception of the teaching profession to the dilution of curricula across various areas.

Keywords: Historical and critical pedagogy. Active methodologies. Educational precariousness. Public university. Academic curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leonardo Pereira da Costa, Universidade do Distrito Federal - UnDF

Doutor em Educação (Unicamp). Professor na educação básica e no ensino superior (UnDF).

Igor Guevara Loyola de Souza, Universidade do Distrito Federal - UnDF

Doutor e Mestre em Administração pela Universidade de Brasília. Professor do curso de Administração de Empresas da Fundação Getúlio Vargas (FGV-EPPG). Professor e coordenador do curso de Gestão Pública da Universidade do Distrito Federal (UnDF). 

References

BELACIANO, M. Uma forma curricular: notas para uma teoria de currículo para a educação médica. 2015. 220 f. Tese (Doutorado em Ciências da Saúde) - Universidade de Brasília, Brasília, 2015.

BIESTA, G. Good education in an age of measurement: Ethics, politics, democracy. Boulder: Paradigm Publishers, 2015.

BLATCHFORD, P.; RUSSELL, A.; WEBSTER, R. The effect of class size on teaching and learning. English in Education, v. 46, n.1, p. 85-95, 2012.

CASTEL, R. As metamorfoses da questão social: uma crônica do salário. Petrópolis: Vozes. 1998.

FINN, J. D.; ACHILLES, C. M. Tennessee's class size study: Findings, implications, misconceptions. Educational Evaluation and Policy Analysis, v.21, n.2, p. 97-109, 1999. DOI: https://doi.org/10.2307/1164294

FREITAS, L. C. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educação & Sociedade, v. 33, n.119, p. 379-404, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302012000200004

HATTIE, J. Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Routledge, 2009.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. Vol. 2: os intelectuais, o princípio educativo, jornalismo. 10 ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2024.

RAVI, S. Higher Education - An Economic Outlook. Journal of Culture, Society and Development, v. 4, p. 54- 56, 2013.

SANTOS, B. de S. A universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. São Paulo: Cortez, 2009.

SAVIANI, D. Escola e democracia. Campinas: Autores Associados, 2008.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 2013.

SILVA, M. O. da. Precarização e resistências: o trabalho docente na educação superior. São Paulo: Editora Unesp, 2015.

UNIVERSIDADE DO DISTRITO FEDERAL. Edital de abertura de concurso público para provimento dos cargos da Carreira Magistério Superior do Distrito Federal Edital nº 01/2022 – UNDF/REIT. 2022. Acesso em https://universidade.df.gov.br/wp-conteudo//uploads/2022/06/Edital-UnDF_-Final-Timbrado.pdf.

YOUNG, M. Bringing knowledge back in: From social constructivism to social realism in the sociology of education. London: Routledge, 2008.

Published

2024-11-08

How to Cite

Costa, L. P. da, & Souza, I. G. L. de . (2024). When good intentions lead to precarization: pitfalls in the creation of a University. Horizontes, 42(1), e023141. https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1841

Issue

Section

Seção Temática: Os reformadores empresariais da educação e o ensino de Ciências Sociais e Humanas: uma discussão a partir da Pedagogia Histórico-Crítica