The concept of conscience and the teaching of History

a debate on Historical-critical Pedagogy Teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1827

Keywords:

Pedagogia Histórico-Crítica, História, Ensino, Consciência, Práxis

Abstract

This article discusses the concept of consciousness, carrying out a debate with idealistic thinking, specifically that linked to History Teaching. It is considered important to systematize this category, in its relationship with Historical-Critical Pedagogy, which we consider to be a more appropriate teaching philosophy, if we want to think from the point of view of historical and dialectical materialism. The article debates Jörn Rusen's Didactics and Theory of History, seeking to demonstrate that, if we want to think about the category of consciousness from Historical-Critical Pedagogy, Rüsen's concept of Historical Consciousness proves to be problematic. It is argued that this concept does not allow us to think about the categories of dialectics, praxis and others, important in Marxist analysis and synthesis related to History Teaching.

Keywords: Historical-Critical Pedagogy. History. Teaching. Conscience. Praxis.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luiz Otávio Correa, Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais - SEE-MG

Doutor em História pela Universidade Federal Fluminense. Membro da Rede Brasileira de História Pública e coordena a página Paisagens Históricas, repositório de experiências chamadas de Audiografias, além de ser professor efetivo do ensino fundamental II (SEE- MG). Membro do Laboratório de História Oral e Imagem.

References

CARDOSO, O. Para uma definição de didática da história. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 28, n. 55, p. 153-170, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-01882008000100008

CASTELLS, M. A sociedade em rede. 6. ed., São Paulo: Paz e Terra, 2002.

CHAUÍ, M. Convite à Filosofia. São Paulo: Ática, 2000.

DUARTE, N. Sobre o construtivismo: contribuições a uma análise crítica. 2. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2005. (Coleção Polêmicas do Nosso Tempo)

FREITAS, I. A recepção da teoria da história de Jörn Rüsen em periódicos brasileiros especializados (2001-2015). In: OLIVEIRA, M.M.D. de; SANTIAGO JÚNIOR, F. C. F.; LIMA, C. R. C. (orgs.). Jörn Rüsen: teoria, historiografia, didática. Ananindeua: Cabana, 2022.

GALVÃO, A. C.; LAVOURA, T. N.; MARTINS, L. M. Fundamentos da didática histórico-crítica. Campinas: Autores associados. 2019.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. Os Intelectuais. O princípio educativo. Jornalismo. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001. v. 2.

HABERMAS, J.. Direito e democracia: entre facticidade e validade. Tradução: Flávio Beno Siebeneichler. Rio de Janeiro: Imprenta; Tempo Brasileiro, 1997.

HOBSBAWN, E. Sobre História. Trad. Cid Kinpel Moreira. São Paulo: Companhia de Bolso. 1997.

KANT, I. Que significa orientar-se no pensamento? In: KANT, I. A paz perpétua e outros opúsculos. Trad. Artur Morão. Lisboa: 70, 1969. Disponível em: https://www.marxists.org/portugues/kant/1786/mes/pensamento.pdf. Acesso em: 11 set. 2024

LEONTIEV. O desenvolvimento do psiquismo. São Paulo, SP: Centauro, 2004

LEONTIEV, A N. Atividade, consciência e personalidade. Trad. Priscila Marques. Bauru: Mireveja, 2021.

MARTINS, l. M. O desenvolvimento do psiquismo e Educação Escolar. Campinas: Autores Associados, 2015.

OLIVEIRA, M.M.D. de; SANTIAGO JÚNIOR, F. C. F.; LIMA, C. R. C. (orgs.). Jörn Rüsen: teoria, historiografia, didática. Ananindeua: Cabana, 2022.

OUTHWAITE, W.. Cultura. In: BOTTOMORE, T. Dicionário do Pensamento Marxista. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1988.

PROULX, L.; PEREIRA, M. A. Memória e cibercultura: entrevista com Pierre Lévy. Trad. Anderson Fabian Ferreira Higino. Leituras Transdisciplinares de Telas e Textos, v. 4, n. 8, p. 73, s/d. Disponível em: http://www.letras.ufmg.br/atelaeotexto/entrevista_levy.html. Acesso em: 18 jan. 2023.

RICOUER, Paul. A memória, a história e o esquecimento. Campinas: ed. Unicamp, 2014.

RUBINSTEIN. S. L. Princípios de psicologia general. México: Grijalbo. 1967.

RÜSEN, J. Razão histórica. Teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Brasília: Editora da UnB, 2001.

RÜSEN, J. Didática da história: passado, presente e perspectivas a partir do caso alemão. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 1, n. 2, p. 07-16, jul./dez. 2006.

RÜSEN, J. O desenvolvimento da competência narrativa na aprendizagem histórica: uma hipótese ontogenética relativa à consciência moral. In: RÜSEN, J. Ensino de História. Curitiba: Editora UFPR., 2010. DOI: http://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

SAVIANI, D. Educação, práxis e emancipação humana. Revista Práxis e Hegemonia Popular, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 5–20, 2020. DOI: https://doi.org/10.36311/2526-1843.2017.v2n2.p5-20

SCHMIDT, M. A. Jörn Rüsen e sua contribuição para a didática da História. Intelligere. Revista de História Intelectual, v. 3, n. 2, out.2017. DOI https://doi.org/10.11606/issn.2447-9020.intelligere.2017.127291

VIGOTSKI L. S.; LURIA A. R.; LEONTIEV A. N. (org.). Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 1988.

Published

2024-10-18

How to Cite

Correa, L. O. (2024). The concept of conscience and the teaching of History: a debate on Historical-critical Pedagogy Teaching. Horizontes, 42(1), e023128. https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1827

Issue

Section

Seção Temática: Os reformadores empresariais da educação e o ensino de Ciências Sociais e Humanas: uma discussão a partir da Pedagogia Histórico-Crítica