Historical-critical pedagogy and rural early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1815

Keywords:

Educação Infantil, Pedagogia Histórico-Crítica, Educação do Campo

Abstract

This article presents the findings of a Master's degree research in Rural Education at UFRB. The aim was to analyze the contributions of Historical-Critical Pedagogy to Rural Early Childhood Education (RECE) in order to identify its potential for teaching children from a critical-emancipatory perspective. The theoretical foundation of the research is based on studies by Caldart (2020), Ferreira (2013), Martins (2013), Pasqualini (2013), Saviani (2008a, 2008b, 2013, 2019), Fernandes and Lombardi (2021), Silva (2006), among others. Data analysis suggests that the proposed work for the training process arises from a collective endeavor to establish a counter-hegemonic education aimed at the full development of individuals.

Keywords: Early Childhood Education. Historical-Critical Pedagogy. Rural Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Deise Soraia Marta de Souza Galvão, Prefeitura Municipal de Amargosa - Secretaria de Educação

Mestre em Educação do Programa de Pós-graduação em Educação do Campo (PPGEDUCAMPO) do Centro de Formação de Professores da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Coordenadora Pedagógica – Secretaria Municipal de Educação de Amargosa (SEMED). Membro do Grupo de Pesquisa Grupo de pesquisa sobre Infâncias e Formação de Professores (GRIFO).

Karina de Oliveira Santos Cordeiro, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB

Doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia e Pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais . Professora Associada da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), com atuação no curso de Licenciatura em Pedagogia. 

References

CALDART, R. S. Função social das escolas do campo e desafios educacionais do nosso tempo. [S. l.: s. n.], 2020.

FERNANDES, R. C.; LOMBARDI, J. C. A Pedagogia Histórico-Crítica e a Educação do Campo para a formação humana. Holos, Natal, v. 37, n. 10, p. 1-13, 2021. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2021.13243

FERREIRA, N. B. P. Catarse e literatura: uma análise com base na Pedagogia Histórico-Crítica. In: MARSIGLIA, Ana Carolina Galvão (org.). Infância e Pedagogia Histórico-Crítica. Campinas: Autores Associados, 2013. p. 197-212.

LAVOURA, T. N.; RAMOS, M. N. A dialética da pedagogia histórico-crítica em contraposição ao pragmatismo das pedagogias hegemônicas. In: MALANCHEN, Júlia; MATOS, Neide da Silveira de; ORSO, Paulino José. A pedagogia histórico-crítica, as políticas educacionais e a Base Nacional Comum Curricular. Campinas, SP: Autores Associados, 2020. p. 45-62.

LEITE, S. C. Escola Rural: urbanização e políticas educacionais. São Paulo: Cortez, 2002.

MARTINS, L. M. O Desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2013.

PASQUALINI, J. C. Periodização do desenvolvimento à luz da escola de Vigotski: a teoria Histórico-Cultural do desenvolvimento infantil e suas implicações pedagógicas. In: MARSIGLIA, Ana Carolina Galvão (org.). Infância e Pedagogia Histórico-Crítica. Campinas: Autores Associados, 2013. p. 247-280.

SAVIANI, D. A Pedagogia histórico-crítica na educação do campo. In: BASSO, Jaqueline Daniela; SANTOS NETO, José Leite dos; BEZERRA, Maria Cristina dos Santos (org.). Pedagogia histórico-crítica e educação no campo: história, desafios e perspectivas atuais. São Carlos: Pedro & João Editores e Navegando, 2016. p. 16-43.

SAVIANI, D. Escola e democracia. Campinas: Autores Associados, 2008a.

SAVIANI, D. Infância e Pedagogia Histórico-Crítica. In: MARSIGLIA, Ana Carolina Galvão (org.). Infância e Pedagogia Histórico-Crítica. Campinas: Autores Associados, 2013. p. 247-280.

SAVIANI, D. Pedagogia Histórica-crítica: primeiras aproximações. 10. ed. Campinas: Autores Associados, 2008b.

SAVIANI, D. Pedagogia Histórica-crítica, quadragésimo ano: novas aproximações. Campinas: Autores Associados, 2019.

SILVA, M. S. Da raiz à flor: produção pedagógica dos movimentos sociais e a escola do campo. In: MOLINA, Mônica Castagna. Educação do Campo e Pesquisa: questões para reflexão. Brasília, DF: Ministério do Desenvolvimento Agrário, 2006. p. 60-93.

Published

2024-09-29

How to Cite

Galvão, D. S. M. de S., & de Oliveira Santos Cordeiro, K. (2024). Historical-critical pedagogy and rural early childhood education. Horizontes, 42(1), e023125. https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1815

Issue

Section

Seção Temática: Os reformadores empresariais da educação e o ensino de Ciências Sociais e Humanas: uma discussão a partir da Pedagogia Histórico-Crítica