Crianças, corporeidade e movimento:

o pulsar da infância

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1743

Keywords:

Educação infantil, Infâncias, Corporeidade, Crianças, Professora

Abstract

Our aim is to problematize corporeality in childhood and in the daily life of nursery schools, highlighting the way in which we teachers dialogue with these routine movements. The article is an analysis based on the researcher's autobiographical narratives, as well as bibliographical research into corporeality in the context of Early Childhood Education.  We conclude that when we talk about routine movements, we need to let beliefs and conceptions come to the surface, which are what actually drive everyday life in the Early Childhood Education school. In this context, it is necessary to consider body practices in their entirety, recognizing the importance of the body, of corporeality, as well as its meanings and senses attributed through plural experiences for and with children.

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Author Biographies

Paula Miño Oliveira da Fonseca, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Mestre em Educação pelo Programa PPGEdu FURG. Pedagoga. Professora da rede pública de ensino - Secretaria de Educação do Município de Rio Grande/RS. 

Ângela Adriane Schmidt Bersch, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutora e Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental PPGEA/FURG. Realizou estágio Pós-doutoral em 2023-2024 na Universidade Federal de Santa Catarina. Professora do Instituto de Educação da Universidade Federal do Rio Grande FURG. Atua nos cursos de Educação Física, Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação em Educação PPGEDU.

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Published

2024-07-02

How to Cite

Fonseca, P. M. O. da ., & Bersch, Ângela A. S. (2024). Crianças, corporeidade e movimento: : o pulsar da infância . Horizontes, 42(1), e023103. https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1743