Active methodologies in continuing training for graduate teachers in the EaD mode

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1344

Keywords:

Ensino Superior; Educação a distância; Formação continuada; Metodologias ativas.

Abstract

This article aims to identify, in the literature, continued training – which address active methodologies – for teachers of the degrees in the mode of Distance Education. It takes care of an exploratory-descriptive research with bibliographic survey and qualitative analysis of the results, taking for reference authors such as Abrucio, Masetto, Moriconi and Valente. Due to the difficulties encountered, similar studies have been reviewed. It has been found that the training often takes place on a point-by-point basis, without a systematization of the data that allows to attest replicable practices and points of improvement. Thus, for future research, it is expected from the institutions and the professionals of Distance Education a reflection of how they intend to guarantee quality to the teaching-learning process.

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Author Biographies

Rafaela Ramalhete Ferraz, Centro Universitário Senac - SENAC

Mestranda em Educação na Universidade Federal de Minas Gerais na linha de Sociologia da Educação. Especialista em Gestão Escolar pela USP/Esalq e em Direito e Processo Trabalhista. Graduada em Direito pela Universidade Federal Fluminense, Pedagogia pelo Centro Universitário Senac e Letras (formação complementar). Atuou como professora de Língua Portuguesa na Prefeitura Municipal de Cariacica/ES pelo Programa Ensina Brasil.

Maria Carolina Cascino da Cunha Carneiro, Centro Universitário Senac

Mestrado em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1997) e Doutorado em Educação . Pós-graduação Lato Sensu em Planejamento, Implementação e Gestão da Educação a Distância da Universidade Federal Fluminense (UFF). Atuei como docente no Ensino fundamental II e Médio (em escolas privadas e públicas). Docente do Centro Universitário Senac - SP.

Rosanna Claudia Bendinelli, Centro Universitário Senac - SENAC

Doutoranda em Educação, na área Educação e Ciências Sociais: Desigualdades e Diferenças, mestre em Educação, na área de Estado, Sociedade e Educação, ambas pela Universidade de São Paulo. Pós-Graduação Lato Sensu em Educação Especial: aprofundamento na área da Deficiência Visual pela Universidade Cidade de São Paulo.  É docente do Centro Universitário Senac, no curso de Pedagogia, responsável pela disciplina de Educação Inclusiva.

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Published

2024-06-27

How to Cite

Ramalhete Ferraz, R., Carneiro, M. C. C. da C., & Claudia Bendinelli, R. (2024). Active methodologies in continuing training for graduate teachers in the EaD mode. Horizontes, 42(1), e023094. https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1344